Saturday, 23 May 2015

Assumption meh!

Satu petang di negara arab yang panasnya kadang tu boleh mencecah 42 degree! Masya Allah memang panas laa! Tapi petang tu cuaca tak sepanas 42 degree pun sebenarnya. Siap ada angin sejuk sikit sepoi-sepoi bahasa meniup ke arah saya dan kawan saya yang sedang berjalan balik ke rumah. 

Kitorang berjalan sambil menyembang. 


it is 'aadi (kebiasaan) kat negara orang arab ni kalau jalan raya sentiasa dimeriahkan dengan hon kereta yang membingitkan. Sikit-sikit nak hon. Kalau tak bunyikan hon tu memang tak sah orang kata. 

Kami pun lintas satu jalan raya kecil yang lengang juga laa time tu.

Kaki kami baru je jejak tengah-tengah jalan, 

PINNNN PINNN!!!!! (Anggap je ye itu sebagai bunyi hon) 

Tiba-tiba ada laa satu kereta ni bunyikan hon dan menyebabkan kami terperanjat lantas memandang ke arah kereta yang berkenaan. 

"Hish pakcik ni. Jauh lagi kot kereta dia tu. Dah bingit-bingit nak tekan hon. Terkejut tau tak. Alhamdulillah takde sakit jantung." Kawan saya membebel memarahi sikap pakcik. 

Saya hanya diam dan memberikan jelingan maut ke arah kereta tu tanda kurang senang dengan apa yang pemandu tu dah buat. Tiba-tiba mata saya tertangkap satu kelibat makcik arab yang bersusah payah menjinjing tong air sepenuh 10 liter. Nampak sangat payah! 

"Entah-entah pakcik tu bunyikan hon kat makcik ni kot kan." Tiba-tiba terdetik dalam hati saya. 

Saya terus memerhati walaupun telah beberapa langkah menjauhi jalan tersebut. Tidak lama lepas tu, saya nampak pemandu kereta tadi memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan makcik tu. Saya perhati lagi. Kawan saya di sebelah sudah tidak mengalihkan pandangan ke belakang. Akhirnya, saya nampak pakcik tu membawa makcik tadi naik keretanya. 

" Astaghfirullah. Awak! Pakcik tadi hon sebab nak bagi signal kat makcik bawa tong air tu laa. Dia nak tumpangkan makcik tu. Saya nampak tadi." 

"oh yeke." 


"Haah. betul. hm. Assumption lebih kita ni awak. Haih laa. Astaghfirullahal Adzim." 


The End

...




Assumption. 
Sangkaan yang kita tidak pasti sama ada betul atau tidak. 
Assumption. 
Lebih banyak membinasakan dari membina kebahagiaan. 
Assumption. 
Mampu membinasakan ikatan yang terbina. 
Assumption. 
Dari peluang pahala Allah nak bagi, menjadikan dosa tercalit. 

Assumption? Sangkaan yang tidak baik terhadap seseorang atau sesuatu perkara. 



  

No comments: