Saturday, 31 December 2011

IMAN di hati buat kita rasa Yakin dan redha



"dengan IMAN kita akan yakin UJIAN dan CABARAN itu datang Daripada ALLAH..IMAN menimbulkan rasakan Rasa Baik sangka, rasa Pengharapan dan keyakinan kepada Pembelaan Allah"...
" Stres kah kita kalau sentiasa merasai dan meyakini  bahawa Allah yang MAHA kaya bersama dengan kita dalam menghadapi masalah kewangan kita?? Stres kah kita kalau kita sentiasa meyakini Allah yang MAHA Penyayang akan mengampunkan segala kesalahan yang kita buat??"
~ tulisan PAHROL MOHAMAD JUOI dalam majalah SOLUSI edisi 39 ~


Stres kah diri andai merasai dan meyakini bahawa Allah yang MAHA MEMberi PERTOLONGAN dan mendengar rintihan HambaNYa dalam meyiapkan tesis yang mana rujukan kurang dijumpai???
(muhasabah utk diri yang serba lemah ini)

i just want to share something with u readers..
Satu hari, saya pergi ke kedai buku POPULAR yang paling besar di JUSCO, TEBRAU CITY..
mencari-cari buku untuk bahan2 rujukan tesis saya  yang bertajuk "KAEDAH MENANGANI STRES MENURUT PERSPEKTIF AL-QURAN & AS-SUNNAH"
cari punya cari, Alhamdulillah jumpa 2 buku di bahagian bacaan versi bahasa melayu  walau tajuk tidak khusus tentang stres..selepas itu, usaha lagi mencari di bahagian bacaan versi English..puas mencari, ttp tiada..
tiba-tiba mata saya tertarik dengan perkataan STRES MANFAAT DAN MUDARAT pada sebuah majalah. Ada satu shj di situ..nak tau majalah apa??
Majalah SOLUSI laa..edisi baru..edisi 39..apa lagi, saya terus ambil dan terus ke kaunter utk membayar..
setelah pulang, saya cerita pada ibu saya..sama-sama kami berfikir..
Allah Maha membantu hambaNya..tidak saya sangka, majalah bahasa melayu berkaitan dengan tajuk tesis saya yang mmg kurang buku rujukan nya (tak tau laa kalau saya ni tak pandai nak mencari)  dijumpai di tempat bacaan versi English..satu je majalah nya di situ..dan Allah izin saya yang jumpa...Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...

ingat lagi video yang pernah saya post di sini..
ada kata2 yang saya suka..

" GOD (ALLAH) is like that..When we are hurting and fighting to finish, He will comes and Help Us.."


(^_^) 
     alhamdulillah...
pohon doa dari kalian.. 

Tuesday, 27 December 2011

L.U.R.V.E....

L.U.R.V.E..
kenapa LURVE yea??
kalau sebut LURVE mesti org ingat LOVE kan...yang mana maknanya CINTA..sangat2 gemar diperkatakan oleh kebanyakan dari kita..kalau dalam ceramah, sentuh je bab cinta, mesti yang terangguk-angguk mengantuk, terangkat kepala dan celik mata balik. itu laa hebatnya kuasa cinta. 

tapi saya bukan nak coretkan tentang LURVE a.k.a CINTA.. 


saya nak cerita tentang LURVE yang ada di tempat pengajian saya kini..

LURVE ini sebenarnya satu sesi tazkirah yang diadakan selepas maghrib. Ada orang panggil KULIAH MAGHRIB, ada juga yang panggil KULTUM = KULiah TUjuh Minit. 
awal2 waktu saya sem 1 dan 2 mmg kami panggil KULTUM. tp slalunya kultum kami ni tak sampai 7 minit pun. lagi lama ada laa. pling lama, nak dekat satu jam.    
tp bila dah naik sem 3, rasa macam nak tukar nama. 
tercetus idea selepas mendengar nama satu program dari murrabi.. 

LET US REVIVE OUR HEART

jadi rasa nak guna Let us revive our heart mengganti nama KULTUM..
Yang menjadi masalah nya nama panjang sgt..payah nak sebut plak.
jadi, brainstorming laa nak buat singkatan. mula laa keluar macam2 singkatan ..yang pelik2 pun ada. tp tak perlu sebut kot, tak elok pun. tanya pendapat sahabat saya, Puteri SaLia..
sahabat saya ni pun cdg satu singkatan. terjadi laa perkataan ini..

Let Us ReviVe our hEart = L.U.R.V.E   

sem 3 n 4 walaupun dah state nama LURVE tp masih juga yang meniti di bibir kwn2 n adik2.. KULTUM juga..alhamdulillah naik sem 5 dan kini sem 6..nama LURVE telah mula meniti di bibir mereka..
jadi bila ajak Org utk hadir.."jom2..ada LURVE yea kat surau"..

specialnya LURVE ini, pertamanya, nama panjangnya sendiri.
 Let us Revive our Heart yang mana maksudnya
MARI KITA HIDUPKAN HATI. Majlis yang mengingatkan kita tentang Allah, mmg majlis yang menghidupkan hati kan??
LURVE ini juga satu usaha utk mempraktikkan satu kata2 (sy tak pasti samaada hadis atau kata2 sahabat. maaf terlupa) yang bermaksud ;
Mari Kita duduk dan Beriman Sebentar. 

Dalam LURVE,  mcm2 yg dikongsikan oleh penyampai yang berlainan. macam2 ilmu, info dan pengalaman yang kami dapat. kadang2 ada juga games yang kami buat bagi menambat hati2 yang sudi hadir di LURVE.
Dalam LURVE ini juga dijdkan  medan si penyampai berlatih utk  memberi.
LURVE ini juga adlah 1 usaha utk eratkan ukhwah antara kami..

InsyaAllah, pada masa akan datang, saya cuba untuk kongsikan apa yang dapat dlm LURVE di sini yea.
harapan saya, moga LURVE ini mampu walaupun sedikit untuk menghidupkan kembali hati-hati yang ingin kembali hidup dalam cahaya Iman dan Islam. dan moga LURVE ini juga memberikan satu ikatan Cinta Ukhwah Fillah antara hati-hati kami..



" Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini berkumpul untuk mengasihimu, maka Eratkan lah ikatan antara hati2 ini.."


pohon doa dari kalian...



   



Sunday, 27 November 2011

Rasulullah memberi amaran pada umatnya....

Bismillahir Rahmanir Rahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang..

Saya ingin berkongsi satu hadis yang saya dapat dari kuliah saya tempoh hari..mungkin ada yang dah biasa dengan hadis ini..



Rasulullah S.A.W telah memberikan amaran untuk insan yang menuntut ilmu sekadar untuk dunia..

  ،قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
   .... إن أول الناس يقضى يوم القيامة عليه 
 ،ورجل تعلم العلم وعلمه
،وقراء القرءان
فأتي به فعرفه نعمه فعرفها،
 قال : فما عملت فيها؟ قال : تعلمت العلم وعلمته، وقرأت فيك القرءان، قال : كذبت، 
ولكنك تعلمت العلم ليقال عالم، وقرأت القرءان ليقال هو قارئ، فقد قيل، 
ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار...
dari apa yang pensyarah saya huraikan tentang hadis ini, 
dalam hadis ini Rasulullah menceritakan bahawa antara manusia yang terawal yang akan dihadapkan pada Allah dan dihakimi pada hari kiamat nanti salah seorangnya ialah orang yang belajar ilmu dan mengajarkan ilmu... dan dia membaca Al-Quran. maka dihadapkan pada orang tersebut nikmat2 yang dia dapat di dunia..
Allah bertanya : betulkah kamu mendapat nikmat-nikmat ini? ( nikmat pandai baca Al-Quran, nikmat mempunyai akal fikiran yang baik hingga mampu untuk belajar dan boleh ajar pada orang lain) 
orang itu mengakuinya.
Allah bertanya lagi : apa yang kamu dah lakukan dengan nikmat-nikmat ini??
orang itu berkata : saya belajar ilmu dan saya mengajarkannya pada orang lain. dan saya juga membaca Al-Quran kerana Mu (Allah )
Allah berkata pula : kamu Dusta..
kamu sebenarnya mengajarkan ilmu  agar kamu digelar orang yang alim ( orang yang Berilmu) 
kamu membacakan  Al-Quran agar kamu dikatakan (mendapat gelaran) Qari' ( orang yang pandai membaca Al-Quran),
 maka Allah memerintahkan supaya orang itu diheret ke atas mukanya dan dicampakkan ke dalam neraka..
na`uzubillahi min zalik...

Pentingnya ikhlas dalam amal kita..kita buat kebaikan pun, masih diuji dengan bisikan-bisikan supaya kita ujub, riya' dan lari dari landasan ikhlas kepada Allah..terdetik sahaja bisikan jahat dalam hati, terus lah beristighfar...

berjaga-jaga lah agar tidak terpedaya dengan syaitan..
peringatan buat diri saya khususnya...


~maaf andai menyepi selama ini..
jangan pernah putus mendoakan diri ini...

Monday, 4 July 2011

Allah LOVES us...

just wanna sharing this video..
pertama kali tgk video ni dari seorang kakak senior di tempat saya belajar...
video ni mungkin orang barat punya...
tp ada pengajaran nya yang boleh diambil..




suka ayat yang terakhir2 tu..

GOD WANTS YOU TO FINISH STRONG..
BECAUSE HE LOVES YOU..
WILL YOU OPEN YOUR HEART TO HIM???

moga bermanfaat...
Wallahu a`lam...

Sunday, 12 June 2011

ukhwah itu...

" kalau ukhuwah tidak didatangi masalah seperti salah faham, gaduh, kita tidak akan tahu tahap kekuatan ukhwah kita itu...
ibarat sebuah bangunan..kalau tiada ribut, gempa, banjir datang menimpa bangunan itu, kita tidak tahu bangunan itu kukuh atau tidak..kalau bangunan itu rosak atau roboh waktu ditimpa bencana, bermakna bangunan itu belum cukup kuat dan perlu diperbaiki agar menjadi bertambah kukuh dan kuat..sama juga seperti Ukhuwah..."

kita sering mengatakan sayang pada sahabat kita...
kita salam dan peluk dia sekuat hati dan ucapkan " sayang awak kerana Allah sgt2"
pasti nnt Allah akan datangkan ujian untuk uji apa yang dikatakan itu..
alangkah untungnya jika menang dan dapat menempuhi ujian itu...

Wallahua`lam...

Friday, 10 June 2011

terbina semula...

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..
dengan IzinNya, Rabb yang Maha Menetapkan segalanya...wadah ini terbina..
Alhamdulillah Allah masih izinkan saya lagi untuk mencatat..
moga Apa yang saya catat, apa yang saya kongsi, apa yang saya post kan di wadah ini..
dapat memberikan manfaat dan dapat meningkatkan iman saya dan pembaca juga.
dan amat saya harap wadah yang baru ini tidak mendatangkan dosa dan tidak membuatkan pembaca lalai..
dan moga juga langkah yang saya ambil ini sebagai satu peluang bagi saya untuk mengislah dan membaiki diri ini..
Akhir kata, ingin saya kongsi satu lirik nasyid..

DALAM SUJUD CINTAKU

Kau berikanku segala-galanya
dan Kau mengujiku dengan cinta dunia
yang sungguh indah dan
Kau hiaskannya dengan intan permata
dengan jua wanita
dan kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu

Dalam menikmati kurniaan-Mu
tak terucap lafaz terima kasihku
namun untuk jadi yang terbaik
juga masih belum kumampu

Dalam sujud cintaku
fanaku diulit rindu
getirnya cemas di kalbu
takut hidup tanpa redha-Mu

Hanya kerna-Mu Tuhanku
aku hidup dan ku akan
kembali pada-Mu
hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku...

composed, written & performed by ABD HALIM BIN AHMAD (kump. Devotees)
http://abdhalim-ahmad.blogspot.com

Ya Allah pandulah aku dalam kehidupan ini,
jangan kau biarkan aku menentukan diriku sendiri walaupun hanya dalam kadar sekelip mata
atau lebih pendek dari itu....

WallahuA`lam...